Fullscreen image

Video-introductie Laatste Avondmaal

Leonardo Da Vinci tentoonstelling - Teylers Museum

De opdracht

Leonardo da Vinci (1452-1519) is zonder twijfel de bekendste kunstenaar aller tijden. Aan de vooravond van zijn 500ste sterfjaar pakte het Teylers Museum uit met meer dan dertig prachtige tekeningen van Leonardo zelf en tientallen werken van tijdgenoten en navolgers. De tentoonstelling was van 5 oktober 2018 tot en met 6 januari 2019 in Haarlem te zien. In een aparte zaal werden op ware grootte twee reproducties van Het Laatste Avondmaal getoond. De presentatie dompelt de bezoeker onder in de ‘sacrale’ sfeer van het klooster in Milaan. Voordat je deze ruimte betreedt krijgt de bezoeker op twee grote LED schermen een video introductie op het Laatste Avondmaal. De video geeft antwoorden op vragen als: Waarom is het een van de beste kunstwerken in de kunstgeschiedenis? Wie zie je op het schilderij? Wat is de betekenis van dit Bijbelse verhaal?

  • Resultaat We hebben een video-introductie gemaakt die de bezoeker inzicht geeft van de denk- en verbeeldingswereld van de homo universalis Da Vinci. We presenteren de video’s niet op twee maar op zes uiteenlopende schermen, die met elkaar verbonden zijn in een grafische weergave. Ieder scherm heeft een verschillende afmeting en maakt een focus op een specifiek detail van het werk, je kunt de schermen als een totaalbeeld zien of juist inzoomen op een apart scherm. De schermen verbeelden samen een ‘gedachtenwolk’. Je ervaart hoe Da Vinci verbindingen maakte tussen wetenschap en kunst. Met deze presentatie dagen we bezoekers uit nieuwsgierig te zijn, goed te kijken en verrassende verbanden te maken tussen uiteenlopende onderwerpen.
Fullscreen image

Vorm en stijl

We hebben gewerkt met een non-lineaire verhaallijn waar je op elk moment ‘in kan stappen’ zonder dat je daarbij het gevoel hebt dat je iets mist. Een interactieve storyline waar de grote stroom bezoekers zelf dingen uit kan pikken. Een vorm die bezoekers niet dwingt om alles van begin tot eind te bekijken en waarbij geen audio nodig is. Hiermee wilde we ervoor zorgen dat er een soepele doorgang mogelijk zou zijn – een vereiste van het museum. We hebben ons laten inspireren hoe op social media video wordt getoond. Ook op Facebook, Instagram en Twitter moet je razendsnel de boodschap overbrengen en heb je te maken met een zeer korte aandachtsspanne. We gaan als het ware dezelfde tactieken toepassen om met helder vormgegeven, bondige video snippets de verhalen te vertellen. Omdat Leonardo da Vinci uitermate associatief werkte en van alle markten thuis was, hebben we de grote hoeveelheid materiaal samengebracht in een collage stijl. Hierdoor is het mogelijk om video, foto’s print en 3D te combineren tot een samenhangend geheel. Deze collages worden omgeven door een moderne grafische vormgeving.